överlevare








Skulptur
Som Skulptör

Jag har utbildat mig till skulptör på HDK i Göteborg på 60 talet.
att arbeta 3- dimensionellt är ett handfast arbete och ett äventyr som passar mig bra.
att vrida, vända, snurra och lyfta och ständigt överraskas av nya ytor, vinklar, linjer och skuggor kräver nya infall tankar och experiment.
Sten
Sten är skönhet i evighet
Kalkstenen ,som jag är född på och fortsätter att trampa, är numera min favorit.
Alla vackra gamla fossiles som kan ställa till spratt,
men stenen är inte cancerframkallande som granit, porfyr och diabas.
tt arbeta i Marmor eller Alabaster gör mig lycklig, men då måste jag åka till Toscana för att hitta fin sten.
Lera Betong
Den mjuka leran är ett material som villigt formar sig under händerna.

När den är tvingad på plats kan jag bygga formar i Silicon och gips för att sedan gjuta betong-
Betong har mycket att erbjuda, men den är obändig, dammar kladda, fräter och framkallar allergier. Den är tung att blanda men kan med bearbetning få de vackraste ytor och kan färgas i milda toner.
Mosaik
att arbeta med glas, kakel eller klinker är förförande, Glittrande färger och blanka ytor
som villigt bildar mönster och bilder.
Jag har använt mycket traditionell glasmosaik från Ravenna den bysantinska glasmosaikens högborg. Mosaiken har jag ärvt av vår gotländske mosaikmästare Erik Olsson.



Sculpture
Sculpture.
I was educated to become sculptor at HDK in Gothenburg in the 60 ties. To be able to work in 3 dimensions is a practical work and an adventure suiting me extremely well. To twist and turn, rotate and lift all the time being surprised to find new surfaces, angles, lines and shadows. New thoughts are all the time needed, new ideas and experiments.
Stones are beauty for ever. The limestone on which I was born and still thread is my favourite at the moment. The old and beautiful fossils can make trouble to me but the limestone does not cause cancer like the stones from the inner part of the glober likr granite, porfyr and diabas. To work in marble or alabaster makes me happy but to find the best stones I have to travel to Toscana. I often work with clay and concrete. The soft clay is willing to get new shapes in my hands. When forced to the right place I can build forms out of silicon and plaster to be able to mould the concrete. Concrete as a material has a lot to offer but it is difficult to handle, dusty and sticky. It erodes and creates allergic reactions. The mixing of it is very heavy to handle but after being processed it can bring out the most beautiful surfaces which can be painted in mild colours.
Mosaics, working with glass, tiles and clinkers is very seducing. Glittering colours, shining surfaces willing to make patterns and pictures. I have used very traditional glass mosaics from Ravenna, the centre of the middle age bysantic glass mosaics. I inherited working with mosaics from the master of mosaics in Gotland, Erik Olsson



Senaste nytt!

Havderlundens Art Room
En ny kulturmötesplats i Visby öppnar i Påsk 2018
I 40 år har Gun Rodenius Brauner , Siv Lagerström, Åsa Ardin Kedja, Astrid Årfelt träffats och pratat om konst,pedagogik och livet.
Nu visar de sina verk för första gången tillsamman. Masker, plexiglassmycken, stenskulptur, keramik, Den 24/3-3/4 kl 12:00-16:00
Havderväg !5 62143 Visby.
tel:0703188834